Att bo i Mariestad

Kille står under trädgrenar och man ser båthamn i bakgrunden

Brent flyttade till Mariestad för att läsa marinteknikutbildningen

Mariestad är en liten stad och kommun, där du har nära till allt. Skolan, affären, fritidsaktiviteten, skogen och vattnet. Att flytta hemifrån när man är femton, sexton år är ett stort steg, då är det en fördel att staden är liten, alla känner alla, och miljön är välkomnande.

Mariestad är en plats att känna sig hemma på – inte minst som gymnasieelev. I enkät efter enkät syns det svart på vitt: våra elever trivs i skolan. Tryggheten avspeglar sig också i resultaten – i Mariestad tar en större andel elever än rikssnittet gymnasieexamen.

Engagerad personal, delvis nyrenoverade lokaler och en avslappnad kultur ger eleverna en ovärderlig grund att stå på. Certifieringar, starkt fokus på arbetsplatsförlagt lärande och entreprenörskap samt tätt samarbete med det lokala näringslivet garanterar hög nivå på utbildningarna – och bidrar till att många får jobb direkt efter gymnasiet.

Mer information på mariestad.se

På Mariestad kommuns webbplats kan du läsa mer om att flytta hit.