För dig på skolan

Här hittar du som går på Vadsbogymnasiet praktisk information och nyheter.

• Lärplattformen Haldor

Du som elev arbetar i Haldor genom Teams-applikationen på din skoldator. Du kan också komma åt Teams och Haldor via en webbläsare på en annan dator, eller i appar i en smartphone.

• Schema

Här kommer du enkelt åt ditt schema.

• Frånvaro och sjukanmälan

Om du är sjuk eller är tillfälligt frånvarande ska du anmäla din frånvaro via Skola24. Vill du vara ledig för en aktivitet eller resa? Då måste du ansöka om ledighet till din mentor.

• Café och skolrestaurang Tuva

Hos oss behöver du aldrig vara hungrig. Vi har ett mysigt café och en nybyggd skolrestaurang.

• Biblioteket

På Vadsbogymnasiet finns ett bibliotek med brett utbud där du kan låna böcker och sitta och plugga.

• Praktisk information

Mycket att hålla ordning på? Här har vi samlat information för dig som går på skolan, om allt från busskort till elevdatorer.

• Elevhälsan

Hos oss finns det skolsköterskor, kuratorer och specialpedagoger. Det är viktigt att du berättar om det finns någonting med din hälsa som påverkar dina studier. Elevhälsan finns till för att stötta dig.

• Anpassningar och särskilt stöd

Som elev hos oss har du möjlighet att få olika typer av anpassningar och stöd om du har behov av det.

• Studie- och yrkesvägledning

Vill du ha någon att bolla dina gymnasiestudier eller din framtid med? Vet du vad du vill göra efter gymnasiet men är osäker på om du är behörig? Då kan du kontakta någon av våra studie- och yrkesvägledare.

• Läsårstider och viktiga datum

Här har vi samlat information om läsårstider och viktiga datum.

• Individuella val, inriktning och programfördjupning

Val av inriktning och programfördjupning gör du när du börjat studera på Vadsbogymnasiet. Du kommer få saklig information om vad de olika inriktningarna och programfördjupningarna innehåller av våra studie- och yrkesvägledare.

• Elevinflytande

För oss är det viktigt att du som elever känner dig sedd och hörd i skolan. Vi vill att du ska kunna påverka och bidra till att skolan blir ännu bättre.

• Ordningsregler och policys

Här kan du läsa våra ordningsregler. Övriga styrdokument hittar du på Mariestad kommuns webbplats.

• Försäkringar

Som elev hos oss omfattas du av olycksfalls- och reseförsäkring. Du kan läsa mer om det på Mariestad kommuns webbplats via länk på den här sidan.

• Prövning av kurs

Om du har kurser eller gymnasiearbeten som inte blivit godkända kan du få en ny chans att få godkänt, detta kallas prövning.