Kille som sitter i café med kaffekopp i handen

"Det finns mycket gott att säga om Vadsbogymnasiet"

Carl läser teknikprogrammet, läs om vad han tycker om att gå på Vadsbogymnasiet.

Vad är det bästa med att gå på Vadsbogymnasiet?

Svar: Det finns mycket gott att säga om Vadsbogymnasiet men jag måsta nog säga att ha ett café är riktigt lyxigt att ha.

Varför valde du just Vadsbogymnasiet?

Svar: Jag valde att gå på Vadsbogymnasiet för jag fick höra gott om det från vänner och syskon. Det verkade även som en väldigt bra och omtänksam skola.

Var det svårt att få nya kompisar när du började gymnasiet?

Svar: Jag tyckte inte det var svårt att få nya kompisar på gymnasiet. Alla var väldigt välkomnande och öppna med varandra så det gick fort från att vara främlingar till att vara kompisar.

Vad är den största skillnaden mellan att gå på gymnasiet och högstadiet?

Svar: En stor skillnad från högstadiet till gymnasiet har varit att man måsta ta mycket mer ansvar. Du själv måste hålla koll på dina prov och uppkommande uppgifter till skillnad från högstadiet då lärarna påminde oftare. Det som jag tyckte var skönt med att byta till gymnasiet var att man nu fick läsa och lära sig något som man faktiskt var intresserad av. Vare sig det är att räkna matte eller att snickra.

Hur mycket tid behöver man lägga på att plugga när man går på gymnasiet?

Svar: På teknikprogrammet så har vi lite fler och större uppgifter men jag kan nog inte säga att jag tycker det har blivit mer pluggande. Så länge man är aktiv på lektionerna och tar vara på skoltiden så blir det inte så mycket att plugga hemma, förutom prov då.

Vad gör du på rasterna?

Svar: Rasterna kan variera lite. Ibland kan det hända att man bara sitter ner i soffan och pratar men ibland spelar vi kort eller hittar på något annat.

Hur bestämde du dig för vilket program du skulle välja?

Svar: När jag skulle välja program så var jag lite osäker till en början på vad jag skulle välja. Men sen blev jag insatt i teknik av intresse men även av guidning av lärare och kompisar. Efter jag lärt mig lite mer så kändes det som helt rätt val.

Vad vill du göra efter studenten?

Svar: Det första som jag vill göra efter studenten är att göra lumpen. Det är något jag varit intresserad av länge. Efter det får vi se vad som händer.

Hur är dina lärare?

Svar: Jag tycker än så länge att alla mina lärare har varit bra. De har varit snälla och hjälpsamma.

Vilken är din bästa dag i veckan? Varför?

Svar: Jag skulle nog vilja säga att tisdagar är en väldigt skön skoldag. För då har vi lång sovmorgon, sen så har vi bara tre lektioner och efter det slutar vi.

Carl Reinert, teknikprogrammet