Kille i blå tröja och keps

"Det är skönt att kunna skämta med lärarna"

Mats läser marinteknikutbildningen, läs om vad han tycker om att gå på Vadsbogymnasiet.

Vad är det bästa med att gå på Vadsbogymnasiet?

Svar: Jag trivs med det vi gör här på skolan och med de lärare och elever som jag kommer i kontakt med.

Varför valde du just Vadsbogymnasiet?

Svar: Största anledningen till att jag valde Vadsbogymnasiet är för att de erbjuder linjen Marinteknik och det var ju väldigt passande att just Vadsbogymnasiet var den närmaste gymnasieskolan och den skolan där de flesta av mina kompisar hamnade.

Var det svårt att få nya kompisar när du började gymnasiet?

Svar: Nej eftersom nästan alla mina kompisar går på Vadsbogymnasiet och jag var redan bekant med nästan alla i min klass sedan innan så var det inte alls svårt att få kompisar.

Vad är den största skillnaden mellan att gå på gymnasiet och högstadiet?

Svar: Man får mer frihet och mer ansvar kan man väl säga. Eftersom jag går en praktisk linje så är det mycket mer roligt och praktiskt arbete också.

Hur mycket tid behöver man lägga på att plugga när man går på gymnasiet?

Svar: Det är nog ganska beroende på vad man går för linje och vem man är men i allmänhet känns det inte som man behöver plugga så mycket hemma utan bara skriva eller läsa något någon gång i veckan tycker jag funkar bra.

Vad gör du på rasterna?

Svar: Dricker kaffe och pratar med kompisar.

Hur bestämde du dig för vilket program du skulle välja?

Svar: Jag har egentligen alltid vetat vilket program jag ville gå så för mig var det ett väldigt enkelt val.

Vad vill du göra efter studenten?

Svar: Förmodligen göra värnplikt och sedan börja jobba med eller på båtar.

Hur är dina lärare?

Svar: De flesta av mina lärare är riktigt bra och proffsiga. Det är skönt att kunna skämta med lärarna och samtidigt kunna ha seriös undervisning.

Vilken är din bästa dag i veckan? Varför?

Svar: Fredag såklart för då har vi heldag i verkstaden. När man har en hel dag på sig att göra något så känns det som att man faktiskt utvecklas och kommer någonstans. Sen så är en fredag ju alltid en fredag och sen är det helg.

Mats Stomps, marinteknikutbildningen