Sök till gymnasiet

Dags att göra ditt val? Här har vi samlat information till dig som ska välja gymnasieprogram.

• Om gymnasiet

Hur är det att gå på gymnasiet? Är det stor skillnad mellan högstadiet och gymnasiet? Här får du som elev svar på några vanliga frågor.

• Om gymnasievalet

När du går i nian är det dags att fundera på ditt gymnasieval. Det kan kännas svårt att välja vad du ska läsa i tre år framåt men det finns mycket hjälp att få för att du ska kunna välja det program som passar dig bäst.

• Viktiga datum gymnasieval

Undrar du när öppet hus är eller vill du veta när du får ditt antagningsbesked? Här har vi samlat alla viktiga datum som rör gymnasievalet.

• Öppet hus

I november varje höst välkomnar vi elever i årskurs nio med vårdnadshavare till öppet hus på Vadsbogymnasiet. Datum för hösten 2024 kommer inom kort. Öppet hus är ett perfekt tillfälle för dig som ska söka till gymnasiet att lära känna skolan och ta en närmare titt på våra program och utbildningar.

• Skugga ett program

För att du ska bli helt säker på ditt val finns det möjlighet att skugga ett program en hel eller delar av en dag. Du får se hur en skoldag fungerar och på yrkesprogrammen får du se och testa olika arbetsredskap och maskiner. Dessutom bjuder vi på fika!

• Sök till Vadsbogymnasiet

Vad roligt att du vill söka till oss! Du gör din ansökan via Utbildning Skaraborg.

• Omval

Har du tänkt om och vill ändra ordning på dina val? Inga problem. Mellan den 15 april och 15 maj kan du göra ett omval.

• Antagning

Från och med den 1 juli kan du logga in på Utbildning Skaraborgs webbplats och se ditt antagningsbesked. Du ska svara senast den 25 juli.