Yrkesprogram

Att välja gymnasieprogram kan vara svårt. För att förenkla beslutet och göra ett första urval kan du fundera på om du vill gå direkt ut i arbetslivet eller plugga vidare. Vill du gå direkt ut i arbete passar yrkesprogrammen dig. Från och med höstterminen 2023 utökas samtliga yrkesprogram med kurser som ger grundläggande högskolebehörighet. Programmens omfattning utökas till 2700–2800 gymnasiepoäng. Det är valfritt för eleven att läsa dessa kurser. Du kan fortfarande nå en yrkesexamen med 2500 poäng.

• Barn- och fritidsprogrammet

Gillar du att arbeta med människor? Är du en person som vill lära dig om dig själv? Är du en person som vill lösa uppgifter med andra samt utveckla ditt ledarskap? Då tror vi att barn- och fritidsprogrammet kan vara något för dig.

• Bygg- och ­anläggningsprogrammet

Gillar du att jobba med händerna? Trivs du med att lösa uppgifter tillsammans med andra? Då tror vi att bygg- och anläggningsprogrammet kan vara något för dig.

• El- och energiprogrammet

Är du en nyfiken problemlösare som gärna tar dig an nya utmaningar? Vill du ha jobb i en framtidstryggad bransch direkt efter studenten? Då tror vi att el- och energiprogrammet kan vara något för dig.

• Försäljnings- och serviceprogrammet

Gillar du digital kommunikation, service och administration? Är du social och gillar att träffa nya människor? Då tror vi att försäljnings- och serviceprogrammet kan vara något för dig.

• Industritekniska programmet

Gillar du ny teknik och problemlösning? Har du tålamod och vill ha ett praktiskt yrke i en framtidsbransch direkt efter studenten? Då tror vi att industritekniska programmet kan vara något för dig.

• Marinteknik­utbildningen

Gillar du båtar, motorer och båtliv? Är du kreativ och vill arbeta med händerna? Då tror vi att marinteknikutbildningen kan vara något för dig. Du kan söka utbildningen oavsett var i Sverige du bor.

• Vård- och omsorgsprogrammet

Vill du göra skillnad i andra människors liv? Är du en nyfiken, lugn och en stabil person som vill jobba med människor? Är du intresserad av ny teknik och utveckling? Då tror vi att vård-och omsorgsprogrammet kan vara något för dig.