Kille med gula varselkläder och hjälm

"Vadsbogymnasiet har ett gott rykte"

Axel läser bygg- och anläggningsprogrammet, läs om vad han tycker om att gå på Vadsbogymnasiet.

Vad är det bästa med att gå på Vadsbogymnasiet?

Svar: Lagom stor skola med fräscha lokaler och en ny matsal med god mat och även bra utbildning.

Varför valde du just Vadsbogymnasiet?

Svar: Jag valde vadsbogymnasiet på grund av att det ligger nära och jag hade hört ett gott ryckte om skolan och det program jag var intresserad av.

Var det svårt att få nya kompisar när du började gymnasiet?

Svar: Det gick väldigt snabbt att få nya kompisar och jag trivs med min klass väldigt bra.

Vad är den största skillnaden mellan att gå på gymnasiet och högstadiet?

Svar: Genom mitt gymnasieval har jag gjort ett aktivt val mot något som jag är intresserad av och det gör att jag känner mig mer motiverad till mina studier. Det blir längre dagar eftersom jag pendlar från Töreboda.

Hur mycket tid behöver man lägga på att plugga när man går på gymnasiet?

Svar: Då jag går en praktisk linje och nu i ettan enbart har svenska, engelska och matte som mina teoretiska ämnen, blir det betydligt mindre hemstudier mot när jag gick på högstadiet. Vissa veckor behöver man inte studera något hemma.

Vad gör du på rasterna?

Svar: Det jag framför allt gör på min rast är att vara med kompisar och spela pingis och även hänga i cafét som jag tycker är väldigt bra.

Hur bestämde du dig för vilket program du skulle välja?

Svar: Jag var sugen på ett praktiskt program och tyckte att bygg- och anläggningsprogrammet var ett program för mig. Så det var inte ett så svårt val.

Vad vill du göra efter studenten?

Svar: Det är att börja jobba som snickare.

Hur är dina lärare?

Svar: Jag tycker att mina lärare är bra och trivs bra med dem.

Vilken är din bästa dag i veckan? Varför?

Svar: Onsdagen för man böjar dagen med ett idrottspass som jag tycker om, sedan har vi bygg hela eftermiddagen.

Axel Andersson, bygg- och anläggningsprogrammet