Flytta hit

Är du från en annan ort och funderar på att välja något av våra program på Vadsbogynasiet? Här har vi samlat information till dig som funderar du på att ta steget och flytta hit.

• Att bo i Mariestad

Mariestad är en liten stad och kommun, där du har nära till allt. Skolan, affären, fritidsaktiviteten, skogen och vattnet. Att flytta hemifrån när man är femton, sexton år är ett stort steg, då är det en fördel att staden är liten, alla känner alla, och miljön är välkomnande.

• Boende i Mariestad

En stor fördel med att välja Mariestad som studieort är att det är förhållandevis lätt att hitta boende. Här finns mindre hyreslägenheter nära skolan och stan, och möjlighet att vara inneboende hos familj.

• Bidrag för boende - Inackorderingstillägg

Om du är från en annan ort än Mariestad och läser på Vadsbogymnasiet och har minst tre timmars resväg till och från skolan kan du vanligtvis ansöka om bidrag för boende och resor, så kallat inackorderingstillägg.

• Stöd från skolan vid flytt

Kan man verkligen flytta hemifrån, till en helt ny stad, när man är femton, sexton år? Det kan såklart kännas läskigt med en sådan förändring. Vi förstår det. På Vadsbogymnasiet är vi vana vid att ta emot elever från andra delar av Sverige. Vi finns därför med och stöttar och hjälper, både inför en flytt och under din studietid.