Tjej sitter i café, stöttar armen mot stolen

"Lärarna hjälper till för att alla ska hänga med"

Tilde läser teknikprogrammet, läs om vad hon tycker om att gå på Vadsbogymnasiet.

Vad är det bästa med att gå på Vadsbogymnasiet?

Svar: Cafeterian

Varför valde du just Vadsbogymnasiet?

Svar: Jag fick aldrig chansen att gå på Öppet hus, men vi lyckades få en introduktion av de olika linjerna och jag tyckte att teknikprogrammet lät som något jag skulle trivas med.

Var det svårt att få nya kompisar när du började gymnasiet?

Svar: Nej inte särskilt. I min klass så är hälften från samma skola som jag gick på innan vilket gjorde att jag kände många. Men det var inte svårt att lära känna de andra heller.

Vad är den största skillnaden mellan att gå på gymnasiet och högstadiet?

Svar: Den största skillnaden är nog sättet som lärarna lär ut på. På högstadiet var det väldigt mycket material som vi fick av lärarna som anteckningar, medan på gymnasiet så har läraren oftast genomgångar som vi måste anteckna under.

Hur mycket tid behöver man lägga på att plugga när man går på gymnasiet?

Svar: Jag brukar ta med mig material hem ifall jag känner att jag inte riktigt förstod genomgången på lektionstiden för att plugga ikapp och vara förberedd till nästa lektion. Helt enkelt, hinner man inte/förstår inte på lektionen så får man ta med hem.

Vad gör du på rasterna?

Svar: Jag har en kortlek i skåpet som jag och några fler brukar använda ibland.

Hur bestämde du dig för vilket program du skulle välja?

Svar: Jag ville gå ett program som ger bred behörighet men där jag slipper läsa språk, därav teknikprogrammet. Ett plus är även att jag får en praktisk del på en teoretisk linje när jag går produktionsinriktningen.

Vad vill du göra efter studenten?

Svar: Förmodligen jobba något år innan jag vill plugga juridik.

Hur är dina lärare?

Svar: De är bra, lärarna är ganska noga med att de vill att man ska förstå det som gås igenom på lektionerna och hjälper då till för att alla ska hänga med.

Vilken är din bästa dag i veckan? Varför?

Svar: Förmodligen tisdagar eller fredagar. Vi har korta dagar med bra lektioner, på tisdagar börjar vi med CAD som är ett av mina favoritämnen.

Tilde Zanderau, teknikprogrammet